Suhrs Automobiler

Det er farfars bil, der vises frem for familen i Tørring, lidt uden for Vejle. Farfar sidder som passager på forsædet. De øvrige personer kender jeg ikke. Se udhængsskabet. Er billedet taget af den lokale fotograf, uden for hans forretning? Bilen skulle være en Opel 5/PS 14, årgang 1917.

Far på motorcykel. Jeg ved ikke, hvornår fotoet er fra, men antagelig 1949 eller 1950. Det er mor, der fotograferer, og de to er på en udflugt til Møen. På bagsiden af fotoet står der 'Silvaren' eller noget i den stil.

Mor på motorcyklen. Det er far, der fotograferer. Andre oplysninger: se billedet af far på motorcyklen.

Max fotograferet sammen med mor. Hvor gammel er Max på billedet? 2, højst 3 år. Så er fotoet fra 1950 eller 1951.

Fars bil, 1950 eller 1951. Jeg tror, man kan skimte far og Max i kabinen. Men hvad er det for et bilmærke? En Ford? Fætter Jørgen Winther siger, at han har lært at køre bil af far i denne bil.

Max og Mor, 1950 eller 1952, foran Ford-bilen (?)

Jeg mener, at far købte denne Ford af mors bror, onkel Henry Mortensen. Bilen havde den særhed, at bakgearet var gået i stykker, så man kunne kun køre fremad med den. Jeg mener, at fotoet er optaget på Toftevej i Odense. Søster Lena blev født på Toftevej i 1953. Hvad er det for en model?

Fars første folkevogn. Den er fra 1956, flaskegrøn og splinterny. Jeg mener at vide, at far hentede den i Frihavnen i København. Der var importrestriktioner, som en sen eftervirkning af besættelsestiden. Fotoet er optaget på Rødegårdsvej, ud for nymmer 76 (78?), hvor familien boede efter et ophold i

Ford V8 cabriolet de Luxe. I 1956 købte far en splinterny VW 'boble'. Men allerede i 1957 blev den solgt igen, for da stod familens nybyggede hus færdigt, og far og mor frygtede, at de ikke ville kunne klare betalingerne til både hus - og folkevogn! Så måtte man klare sig uden bil. Der gik dog ikke

Min næste erindring om Ford V8'eren er fra en sommertur til Hvalpsund ved Limfjorden, hvor bedstefar boede. Vi kørte tur i Skovbakker bag ved herregården Hessel, og bilen var fuld af kusiner og fætre. Ford V8 kunne have ekstra passagerer med, for når bagklappen blev slået op, dukkede et ekstra sæde

Min tredje erindring med Ford V8'eren som baggrund er også fra 1958. Det var det år, fars synsproblemer begyndte. Far var siden sit fjotende år diabetiker og i 1958, hvor han var fyldt 32, fik han de første blødninger på øjets nethinde. Når disse blødninger indtraf, var hans syn kraftigt reduceret.

I 1959, tror jeg, købte far denne helt nye Opel Olympia varevogn. På papegøjeplader måtte bilen ikke benyttes til privatkørsel, mener jeg. I sommeren 1961 kørte vi på tur til Barcelona. Min kusine Birgit, søster Lena og jeg lå ovenpå feriebagagen i Olympiaen, medens mog og far sad på forsædet sammen

Denne Citroen ID 19, årgang 1961 er både den smukkeste og mest velkørende bil, jeg har ejet. Den blev anskaffet i 1969. ID 19’eren viste sig at være katastrofalt dyr i nærkontakt, ikke mindst fordi jeg var studerende i ’69, og, og, og. I sommeren 1970 var familien på den længste tur med Citroen ID

Alene instrumentbrættet i ID 19’eren var en fremvisning af gallisk luksus og mærkelig problemløsning. Med et håndtag i kabinen kunne man hæve og sænke undervognens afstand til asfalten eller til den primitive markvej. Køretøjet havde et hydraulisk affjedringssystem. Beklageligvis var dette system så

Der er mange glæder i livet. En af dem er alle mulige afskygninger af begrebet automobiler. Her er et udpluk af dem, der har glædet ung og gammel i familien Suhr Olesen.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •